Het effect van linkbuilding

Inleiding


Vanaf november zijn wij begonnen met het plaatsten van links bij bedrijven en startpagina’s.
3 maanden lang hebben wij bijgehouden welke links er wel of niet geplaatst werden.
Hiervan zijn er 247 geplaatst en wij hebben dit met de backlink checker van Ahrefs nagekeken.
Hieruit kwam dat er 233 geplaatst waren een verschil van 5%.
Nu weet iedereen dat wanneer je het handmatig bijhoud het beter is maar een verschil van 5% is te overzien.
Het plaatsen van ongeveer 20 a 25 links per week kost maar 1 uurtje per week.
Wanneer je het net als ons in een Excel spreadsheet bijhoud dan kost het 2 uur per week.

Wat hebben wij gedaan?


Wij hebben van tevoren natuurlijk research gedaan naar welke bedrijvengidsen en startpagina’s er makkelijk te vinden zijn.
Met een paar uurtjes Googlen heb je dit wel zo ongeveer uitgezocht.
Het is wel belangrijk dat je regelmatig even op zoek gaat naar nieuwe sites.
Er ontstaan veel nieuwe startpagina’s en bedrijvengidsen en hier word niet altijd over geblogd.
Het bestand wat wij gebruiken is niet compleet maar we kunnen er wel 1 jaar mee vooruit.
Daarna moeten we weer een paar uren investeren om nieuwe links te vinden.

Aantal linkaanmeldingen:
272
Aantal geplaatst
240
Percentage geplaatst:
82,5 %
Aantal niet geplaatst
32
Percentage niet geplaatst.
11,75% (Dit is in januari verbeterd naar een percentage van 6,7%)
Gewerkte uren:
16 uur
Je kunt dus met deze linkbuildingstechniek heel wat resultaat bereiken in slechts 16 uur.

Waar moet je op letten?


Het eerste wat je moet doen is de MOZ bar installeren.
Beschik je over Google Chrome dan kun je hem in de taakbalk zien.
Ook zou je het handmatig kunnen doen via de site van MOZ maar dat neemt veel tijd in beslag.
Het belangrijkste waar je op moet letten zijn onderstaande onderdelen:

Pagina autoriteit:
De pagina autoriteit geeft een waarde van 0-100.
Dit word bepaald door de zoekmachines en de domein autoriteit.

Domein autoriteit
Dit is een waarde van 0-100.
Je kunt het  verbeteren door relevante links te verkrijgen.
Maar ook door jouw content interessanter te maken voor potentiële klanten en de zoekmachines.

Spamscore:
Dit is een waarde van 0-100.
Wanneer een domein onregelmatig en veelvuldig links plaatst kan hij een spamscore krijgen.

Effecten van een negatieve spamscore:


Als deze 30 of hoger is dan kun je het risico lopen dat je site door Google word ondergewaardeerd en eventueel in het ergste geval word verwijderd.
Uit onderzoek blijkt dat 76% van de pagina’s die een spamscore hebben van 30% of hoger door Google worden verwijderd of lager komen te staan in de ranklijst.

Het eindresultaat


Onze resultaten met 20 links per week gemiddeld geplaatst te hebben:

Gemiddelde PA 28,36                 Laagste PA                       21              Hoogste PA                      56

Gemiddelde DA 27,80                  Laagste DA                      15              Hoogste DA                     48

Gemiddelde Spam 4,14                  Laagste Spam                       0              Hoogste Spam                     28

Wij hebben slechts 1 link geplaatst die een spamscore heeft van 28.
De rest was 14 of lager en in de meeste gevallen lag dit tussen de 1-6%.

Andre (Webdesigner)

Andere bekeken ook :

Google SEO

Crawlen in Google SEOIs jouw site zichtbaar voor de zoekmachines?Dit zou je kunnen kijken via Google met het volgende commando site:www.jouwwebsite.nl.Komt jouw website niet tevoorschijn dan is Google nog niet langs geweest.Maar het kan ook zijn dat je iets in de...

Facebook adverteren

Met Facebook adverteren is het doel niet alleen om nieuwe klanten te maken maar ook om er fans van te maken.Adverteren op Facebook is vrij eenvoudig en doelgericht.Je kunt onder meer verfijnen op het geslacht en de leeftijdsdoelgroep.Dit resulteert in meer bereik voor...

Sportmarketing

Wat is sportmarketing? Sportmarketing is een onderdeel van de reguliere marketing die je voert bij Google of Facebook. Maar daarnaast heeft het wel een hele duidelijke doelstelling. Het is namelijk het doel om bekend te worden en op te vallen tussen de vele andere...